Świetlica

 

 

 

GRAMY I BAWIMY SIĘ W DOMU!

 

Zapraszam do wykonania naszych propozycji plastycznych i gier.

Znajdziecie tu nowe pomysły, a także te znane Wam ze świetlicy, które przysyłają

do mnie Wasze Wychowawczynie, jeżeli chcecie się pochwalić swoimi pomysłami

lub macie własne propozycje, piszcie do mnie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Znajdziecie nas też na fb szkoły: https://pl-pl.facebook.com/sp40rudaslaska

pozdrawiam, Starszy Świetlik.


   Zachęcamy do korzystania z naszych zbiorów w serwisie społecznościowym "Pinterest", na stronie zgromadziłyśmy setki przykładów zabaw plastycznych, ruchowych, muzycznych,dekoracji, fryzur, smakołyków i wiele innych.

 

https://pl.pinterest.com/SwietlicaSP40/

 

 


 123rf.com

      

 






ŚmiechŚmiechŚmiech

UWAGA ŚWIETLIKI!!!

NOWY TYDZIEŃ - NOWA PORCJA ZABAWY!

 

 


 

O O O

O O O

O O O


DZIEWIĘĆ DZIUR

 

Do gry potrzeba:

*odpowiedniej pogody

*kulki do gry, można spróbować kamyczkami

* przynajmniej dwóch graczy

 

Miejsce gry:

podwórko

 

Przebieg gry:

    Ta gra jest podobna do kręgli: drążycie dziewięć otworków – każdy z nich powinien być oddalony od drugiego na długość stopy, a razem muszą tworzyć kwadrat.           

    Środkowa jamka powinna być trochę większa – każdy z graczy wkłada do niej jedną swoją kulkę. W wylosowanej kolejności każdy, z odległości około trzech metrów, rzuca kulką: ten, kto trafi do środkowego dołka, zabiera jego zawartość. Potem wszyscy gracze muszą znów wrzucić do niego po jednej swojej kulce.

    Ten, kto trafi kulką do jednego z ośmiu pozostałych otworów, może wziąć sobie ze środkowego dołka jedną kulkę. Jeśli któryś z uczestników nie trafi do żadnego dołka, zabiera kulkę którą rzucał i próbuje dalej w następnej rundzie.

 

Punktacja:

Grę wygrywa gracz, który zdobył największą ilość punktów.

 Gra rozwija koncentrację oraz motorykę małą. 

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci.


 


SKAKANIE SŁÓWEK

 

 

E


M

G

O

S

 

W

 

R

L

A

I

 

B

 

K

E

S

N

 

S

 

I

A

D

L

 

M

 

P

O

T

R

 

 DO GRY POTRZEBA:

*odpowiedniej pogody

*przynajmniej dwóch graczy

*prostokątnej płaszczyzny podzielonej na 25 równych pól. W każdym polu należy wpisać litrę. Litery występujące często – jak na przykład A,E,S,I,O,W,Z – wpiszcie podwójnie, a te które w słowach pojawiają się rzadziej, takie jak Ą,Ń, Ł, możecie pominąć.


MIEJSCE GRY:

podwórko

 

PRZEBIEG GRY:

1. Każdy uczestnik wymyśla sobie słowo, które potem litera po literze „wyskakuje” na polu gry. Nie ma znaczenia, czy zrobi to na jednej nodze, czy na obu. 

2. Jeżeli chcecie , możecie dla każdej kolejki ustalić temat, do którego wymyślone słówka powinny pasować – mogą to być na przykład zwierzęta albo imiona. 


PUNKTACJA:

W tej grze nie ma zwycięzców – wspólna zabawa to wszystko!

 

Gra rozwija koncentrację oraz zasób słownictwa.

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci.



SPRAWDŹ SIĘ!  

1. Gdzie pracowało siedmiu krasnoludków z bajki o Królewnie Śnieżce?

2. Kto mieszkał w magicznej lampie znalezionej przez Aladyna?

3. Ile lat spała Śpiąca Królewna?

4. Ilu było rozbójników w bajce o Alibabie?

5. Jak ma na imię dziewczyna Kaczora Donalda?

6. Jak ma na imię przyjaciel Muminka, który lubi wędrować?

7. Co wyrosło z brzydkiego kaczątka?

8. W jakim lesie mieszkał Kubuś Puchatek?

9. Jakim zwierzęciem był Manfred z "Epoki lodowcowej"?

10. Z czego zbudowała domek najmądrzejsza świnka w bajce "Trzy świnki"?


Rozwiązanie testu już wkrótce!


 

ZAGADKOWY ZWIERZYNIEC


1. Może dlatego, by lepiej polować,

może nie umie się zdecydować,

nieustająco swój kolor zmienia,

by być podobnym do otoczenia.


2. Nie jest to tak całkiem pewne,

że zamieni się w królewnę,

zwłaszcza, gdy pocałowana

będzie przez.... bociana.


3. Połącz razem "krok" i "lody",

daj na koniec "l" ze środka

i... uciekaj co sił w nogach,

lepiej, żebyś go nie spotkał!


Odpowiedzi: 1. Kameleon, 2. Żaba, 3.Krokodyl


 


BUTELKOWY SLALOM



 Zabawa może być przeprowadzona w pomieszczeniu, w którym można się bezpiecznie poruszać z zawiązanymi oczami (usuńcie z zasięgu rąk wazony, stojące lampy i inne cenne i łatwo tłukące się rzeczy).

  Do zabawy przygotujcie plastikowe butelki, możecie napełnić je wodą i mocno zakręcić.

    Wyznaczamy linię startu i linię mety. Ustawiamy 2-3 butelki w dowolnej konfiguracji. Uczestnik stara się zapamiętać ustawienie butelek, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko musi przejść przez tor bez przewrócenia butelek. 

 


PRZEPRAWA PRZEZ RZEKĘ


   Zabawa spodoba się zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom. Na podłodze-rzece ustawiamy "kamienie": poduszki, kartki papieru, duże, drewniane klocki itp. Zadaniem jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą "wody".

 


ZABAWY TROPIĄCE



   Zabawy tropiące, inaczej poszukiwawcze. Jedną z nich jest znana powszechnie zabawa w "ciepło-zimno". Rodzic lub brat/siostra chowa konkretny przedmiot, dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom: ciepło, zimno.

   Drugą zabawą, bardziej skomplikowaną są domowe podchody. Jedna osoba chowa w domu koperty z zadaniami. Drugi uczestnik znajduje je i wykonuje poszczególne polecenia np. zrób 10 przysiadów.



  STOKROTKA - to zabawa tropiąca, którą możecie przypomnieć sobie ze świetlicy. Do zabawy wykonajcie 10 stokrotek na karteczkach-przyklejkach, lub na kartonikach o wymiarach ok. 10cm na 10cm.

   Teraz jedna osoba wychodzi z pokoju a druga chowa lub przykleja stokrotki, jednak w taki sposób, by stojąc na środku pomieszczenia można było zobaczyć połowę każdego obrazka. Następnie zaprasza szukającego, by znalazł wszystkie kwiatki.

    Jeśli było zbyt łatwo, to umówcie się, że teraz będzie widoczny tylko jeden płatek :) A może zamiast stokrotek, zmienicie zabawę w poszukiwanie UFO i na każdej karteczce narysujecie śmiesznego ufoludka? Zabawę można przeprowadzić na czas: każdy zawodnik na szukanie obrazków otrzymuje np. 2 lub 3 minuty.

                                                                                       

POWODZENIA!!!        

 pomysły zaczerpnięto ze strony: www.junior.sport.pl


 


ZABAWA: "PIEGUS"


Do zorganizowania tej zabawy będą potrzebne:

- stoper (np. z telefonu),

- dziurkacz,

- kolorowy papier,

- miseczki z wodą.

    Za pomocą dziurkacza uzyskujemy kolorowe, papierowe kółeczka/piegi - trzeba ich dosyć dużo (zależy to od ilości uczestników).

    Zabawa jest przeznaczona dla 4 lub więcej osób (parzysta liczba). Graczy dzielimy w pary. Jeden zawodnik pełni rolę „piegusa”, drugi odpowiada za naklejanie piegów. Tuż przed rozpoczęciem zabawy, każda drużyna otrzymuje miseczkę z wodą (może ją sobie ustawić na stoliku w pobliżu) i wsypanymi do niej papierowymi kółeczkami.

   Sędzia ustawia stoper na pół minuty, a na sygnał „start!”, wyznaczona do tego osoba  zaczyna naklejać piegi na twarzy kolegi/koleżanki.  Po upływie 30 sekund, sędzia liczy piegi –  wygrywa drużyna z "największym" piegusem.

 

 


 


WYDRAPYWANKA



Do stworzenia pracy potrzebne będą:

 

- kredki świecowe,

- czarna farba,

- kartka papieru,

- wykałaczka lub inny ostro zakończony patyczek.

 

Kartkę papieru przygotowujemy poprzez zamalowanie jej kolorowymi kredkami świecowymi.

Następnie całość pokrywamy czarna farbą plakatową i czekamy aż praca wyschnie.

Na koniec, przy użyciu wykałaczki lub patyczka, wydrapujemy dowolny obrazek (np. ulubionego zwierzaka).


 

 

http://www.interklasa.pl

   



 

 DWADZIEŚCIA JEDEN 

 

Do gry potrzeba:

*kart do gry (jedna talia)

*kartki i długopisu do zapisywania wyników

*dwóch, czterech, sześciu, a nawet ośmiu graczy :-)

 

Przebieg gry:

1. Ułóżcie wszystkie karty w stos na środku stołu.

2. Celem gry jest zebranie kart o łącznej wartości 21, jednak trzeba uważać, by nie przekroczyć tej wartości.

Karty mają następujące wartości:

Siódemka = siedem punktów

Ósemka = osiem punktów

Dziewiątka = dziewięć punktów

Dziesiątka = dziesięć punktów

Walet = dziesięć punktów

Dama = dziesięć punktów

Król = dziesięć punktów

As = jedenaście punktów

Pozostałe karty biorą udział w rozgrywce, jednak mają wartość = 0

3. Zaczyna najmłodszy gracz. Bierze wierzchnią kartę i ogląda ją – musi uważać, żeby inni nie zobaczyli jej wartości.

4. Inni gracze robią to samo. W pierwszej i drugiej rundzie uczestnicy zabierają sobie po jednej karcie. W trzeciej gracz może zdecydować, czy chce wziąć jeszcze jedną kartę, czy nie.

Teraz trzeba uważać, bo łatwo przekroczyć liczbę 21 i odpaść z rozgrywki!

5. Gra kończy się wtedy, gdy żaden gracz nie chce już dobierać kart.

Punktacja:

  • Jeżeli gracz zbierze dokładnie 21 punktów – wygrywa. W przeciwnym razie wygrywa ta osoba, która uzbierała liczbę punktów najbliższą 21, ale ich nie przekroczyła.

  • W rundzie, w której gracz przekroczy liczbę 21, nie otrzymuje żadnych punktów. Tak więc nigdy nie można mieć ich więcej niż 21.

  • W punktacji ogólnej zwycięża gracz z największą liczbą punktów.

     

Gra rozwija koncentrację oraz umiejętności matematyczne.

 

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci


 


ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI TECHNIKĄ ORIGAMI

 

 

 

 

Do wykonania zakładki potrzebujemy: 

- Papierowy kwadrat o wymiarach 20cm x 20cm 

- nożyczki 

- papier kolorowy 

Sposób wykonania:

 

https://pl.pinterest.com/pin/481111172691743188/ 

https://pl.pinterest.com/pin/626070785681808215/





SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA BLOG PANI EWELINY

(MAMY CZWÓRKI ROZRABIAKÓW):


"KREATYWNIE W DOMU"

http://www.kreatywniewdomu.pl


TO PRZWDZIWA KOPALNIA POMYSŁÓW, KTÓRE AUTORKA REALIZUJE

OD 2013 ROKU. POLECAMY!




Jesteś szybki i spostrzegawczy?

Zaproś rodzeństwo do gry:


"TRZEBA UWAŻAĆ!"


 

Do gry potrzeba:

*kostki

*prowadzącego zabawę, który sam nie gra

*kartki i długopisu do zapisywania wyników

*przynajmniej trzech graczy

Przebieg gry:

  1. Gracze po razie rzucają kostką po kolei. Gdy tylko kostka się zatrzyma, uczestnicy muszą – tak szybko, jak to tylko możliwe – pokazać określoną reakcję:

    gdy wypadnie 1 – szybko klasnąć w dłonie;

    gdy wypadnie 2 – wstać;

    gdy wypadnie 3 – złapać się za nos;

    gdy wypadnie 4 – oprzeć dłonie na biodrach;

    gdy wypadnie 5 – pociągnąć się za prawe ucho;

    gdy wypadnie 6 – skrzyżować ramiona.

  2. Prowadzący grę musi uważać, czy wszyscy wykonują prawidłowe ruchy. Ten, kto jako ostatni zareaguje na określona liczbę oczek, otrzymuje punkt karny.

 

Punktacja:

Wygrywa ten gracz, który ostatecznie zebrał najmniej punktów karnych.

Gra rozwija koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową.


Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci




 Praca plastyczna „Kolorowe robaczki” 

 

Do wykonania pracy będziemy potrzebować:

- rolkę po papierze toaletowym,

- kolorowe muliny, wełny lub kolorowe sznurki,

- duże kółko z kolorowego papieru (np. odrysowane od kubka),

- druciki kreatywne (niekoniecznie), mogą być kolorowe słomki do napojów lub paski papieru,

- czarną kartkę papieru

- klej

 

Sposób wykonania pracy:

  1. Zaczynamy od posmarowania klejem kawałka rolki, który będziemy oklejać nitkami (owijamy całą rolkę).
  2. Następnie przecinamy przygotowane kółko na dwie równe części i przyklejamy do rolki tworząc skrzydełka.
  3. Drucik kreatywny lub słomkę przecinamy na 4 części, formujemy z niego nogi robaczka i przyklejamy.
  4. Na samym końcu przyklejamy oczy, które możemy wyciąć z czarnego papieru oraz czułki.

 

UWAGA! Jeżeli chcecie, by wasza praca wykonana była w zgodzie z naturą, to pamiętajcie, że wszystkie owady wyposażone są w 6 odnóży (po 3 z każdej strony) zaś pajęczaki mają ich aż 8!

 


 


ZAWODY LOTNICZE!


źródło: Pinterest, https://mybabydoo.com/2018/01/14/10017/

Aby przeprowadzić takie zawody potrzebne będą: kartki papieru (papier ksero lub kolorowy papier,  gazeta) taśma klejąca lub gumka mocująca.

1 etap: wykonaj tarczę strzelniczą (może być taka jak na ilustracji sklejona razem, lub na osobnych kartkach zawieszona na różnych wysokościach. Otwory możesz odrysować od talerza, następnie złóż na pół - będzie łatwiej wyciąć!

2 etap: budowa samolotów. Wykonaj z kartki papieru rysunkowego lub ksero typowy samolot-strzałkę. Jest najłatwiejszy do zrobienia i ma dobry zasięg. Jeżeli nie pamiętasz jak składaliśmy " Strzałkę" możesz przypomnieć sobie z pomocą you tube:

Jak zrobić samolot z papieru  https://www.youtube.com/watch?v=Ojj5bRvYdLM

Samolot "Strzałka"  https://www.youtube.com/watch?v=f8JtALS8jq0

Teraz już pozostało tylko umocować tarczę i wyznaczyć linie startu. A może jeszcze ozdobisz swoje samoloty w "klubowe barwy"?

Uwaga! Zapytaj rodziców, gdzie możesz przymocować tarczę, taśmą klejącą lub gumką do mocowania, bez szkody dla sprzętów domowych i mebli!

     Pamiętasz o zasadach puszczania samolotów w świetlicy? Nigdy nie puszczamy samolotu w stronę innej osoby! Papier ma bardzo ostre krawędzie, może przeciąć skórę, a świeżo złożona strzałka ma ostry czubek, którym można ukłuć w oko! 


źródło: https://mybabydoo.com/2018/01/14/10017/


DOBREJ ZABAWY!


 

NUMER MIESZKANIA

 

Do gry potrzeba:

*kostki

*kartki i długopisu do zapisywania wyników

*przynajmniej dwóch graczy

 

Przebieg gry:

  1. Każdy gracz rzuca w jednej kolejce dwa razy pod rząd. Obie wyrzucone cyfry utworzą dwucyfrową liczbę (numer mieszkania), przy czym jedna z nich jest oznaczeniem jedności, a druga – dziesiątek. Kiedy ktoś wyrzuci na przykład 2 i 6, może ułożyć z nich liczbę 26 lub 62.

  2. UWAGA: Już po pierwszym rzucie gracz decyduje, czy otrzymana cyfra będzie oznaczać jedności czy dziesiątki.

  3. Celem jest uzyskanie maksymalnie wysokiej liczby dwucyfrowej. Kto na przykład wyrzuci 4 i ustali ją jako cyfrę dziesiątek, będzie niezadowolony, gdy w drugim rzucie otrzyma 6, ponieważ zamiast 64 otrzyma tylko 46 punktów.

 

Punktacja:

Zwycięzcą jest ten, kto uzbiera największą liczbę punktów. Gdy rozgrywacie kilka rund, wygrywa posiadacz największej sumy punktów ze wszystkich rozgrywek. Tutaj liczy się szczęście ;-)

 

Gra rozwija umiejętności matematyczne.

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci


 

PRACA PLASTYCZNA: "WIOSENNE DRZEWO Z POPCORNU"


 

link do obrazka i pracy:

https://www.tatento.pl/a/752/jak-zrobic-wiosenne-drzewko

 

Do zrobienia wiosennego drzewka potrzebne będą:

 

- kartka kolorowego papieru (biała lub niebieska)

- popcorn

- różowa farba

- zielona bibuła (marszczona lub gładka), może też być zwykły papier do wycinanek.

- brązowa  lub czarna włóczka

- klej

- nożyczki

 

Sposób wykonania pracy:

 

  1. Na początku przyklejamy na kartce brązową bibułę, formując z niej pień i gałązki drzewa.
  2. Następnie przyklejamy na dole kartki zieloną bibułę, która będzie naszą trawą.
  3. Popcorn malujemy różową farbą, a później przyklejamy na stworzone wcześniej drzewko.
  4. Na końcu wycinamy z bibuły zielone listki oraz ozdabiamy nimi gałązki.

 

W ten oto sposób otrzymujemy piękne, kwitnące, wiosenne drzewo!

 


 


WIELOBÓJ

 (dyscyplina sportowa obejmująca kilka konkurencji rozgrywanych przez tych samych zawodników)

Jeżeli chcecie się trochę poruszać, to zaproście do zawodów rodzeństwo lub rodziców. Możecie też mierzyć wyniki sami, notować je, a potem porównywać z koleżankami lub kolegami, z którymi macie kontakt.

Zaczynamy!


WYŚCIG. Zadanie polega na dopchaniu zapałki do mety w jak najkrótszym czasie, na dystansie 1metra. Zapałkę można popychać tylko inną zapałką. Zapałki mogą się stykać wyłącznie czubkami! Udało się? To może teraz slalom?


SLALOM GIGANT. Każdy zawodnik ma swoją rurkę do napojów i plastikową zakrętkę z butelki. Ustawcie tor z klocków, który pokonać musi zakrętka (można ją ozdobić w symbole lub w barwy waszego "teamu", możecie dodać spojler, lepiej trzyma się w zakrętach?) Napędem będzie dmuchnięcie przez słomkę. Do startu gotowi? Hop!


PCHNIĘCIE KULĄ. Zawodnik siedzi okrakiem na krześle przodem do oparcia. Każdy z zawodników ma kuleczkę waty wielkości orzecha włoskiego (można rozłożyć, podrzeć i zrolować płatek kosmetyczny, oczywiście za zgodą mamy). Otwartą dłoń z kulką waty kładziemy na oparciu krzesła, a następnie dmuchamy w kulę tak, by poleciała jak najdalej. Teraz mierzymy dystans, który pokonała nasza kula (od nogi krzesła - aż do miejsca upadku) Osiagnęliście wynik 80 cm? - Jesteście prawdziwymi mistrzami!


PODNOSZENIE CIĘŻARÓW. Zawodnicy podnoszą zapałkę lub wykałaczkę, za pomocą dwóch innych zapałek i przenoszą na talerzyk oddalony najwyżej o 15 cm. Konkurencję rozgrywa się na czas. Ilość zapałek 3-5. To wcale nie takie proste, na jakie wygląda!


ZBIERACZE. Na stole rozsypujemy ok. 20 ziaren fasoli (mogą być też spinacze lub ziarnka ryżu) Zawodnicy chowają jedną rękę za plecami, a drugą ręką zbierają ziarna do pudełka lub na talerzyk. Wygrywa osoba, która szybciej pozbiera swój zbiór. Jeżeli ćwiczy tylko jedna osoba, może mierzyć czas, a następnie spróbować wykonać ćwiczenie drugą ręką.


 


 

 

RZĘDY KOLORÓW

  

Do gry potrzeba: 

*talii kart 

*kartki i długopisu do zapisywania wyników 

*2-4 graczy 

Przebieg gry: 

  1. Rozdajemy graczom wszystkie karty. Jeżeli kart nie da się rozdzielić po równo, najmłodszy gracz otrzymuje jedna kartę mniej.

  2. Rozpoczyna gracz siedzący po lewej stronie rozdającego. Wybiera dowolną kartę ze swojego zbioru i kładzie odkrytą na środku stołu.

  3. Teraz po kolei każdy gracz kładzie na stole swoją kartę, jeżeli pasuje ona do poprzedniej kolorem i kolejnością w górę lub w dół (siódemka, ósemka, dziewiątka, dziesiątka, walet, dama, król, as). Na przykład na dziesiątce pik można położyć dziewiątkę pik albo waleta pik.

  4. Ten, kto ma asa, może zacząć nową kolejkę, w której układa się karty malejąco.

  5. Gracz traci kolejkę, jeżeli nie może położyć żadnej karty.

  6. Gra kończy się wtedy, gdy jeden z uczestników pozbędzie się wszystkich kart.

 

Punktacja: 

Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy położy wszystkie swoje karty. Pozostali uczestnicy za swoją każdą niewyłożoną kartę otrzymują punkt ujemny. W punktacji ogólnej zwycięża gracz, który ma najmniejszą liczbę ujemnych punktów.

 

Gra rozwija spostrzegawczość i koncentrację.

 

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci.


 




Co jest pod miską? - Pamiętacie zabawę: "Lis Leon"?

        


https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/03/magiczne-pudeko/

          Grę można przeprowadzić z rodzicami lub rodzeństwem.

          Ćwiczymy spostrzegawczość i refleks!

            Potrzebne będą drobne przedmioty np.: klucz, gumka, taśma klejąca, zakrętka z butelki, moneta, szpulka nici, bilet autobusowy, cukierek, spinacz, klocek lego, mały samochodzik i inne, a także plastikowa miseczka - nieprzejrzysta, pod którą swobodnie zmieści się każdy ze zgromadzonych przedmiotów.

           Zaczynamy od 7 przedmiotów, rozkładamy na stole i staramy się je zapamiętać. Następnie wszyscy odwracają się tyłem do stołu. Ustalona wcześniej osoba, która jest "Liskiem", chowa jeden przedmiot pod miską, a następnie mówi: - już! Teraz wszyscy odwracamy się przodem do przedmiotow i odgadujemy, co lisek schował pod miską! Kto najszybciej powie jaki przedmiot zniknął, ten otrzymuje punkt, lub jest następnym "Liskiem".

           Po kilku rundach możemy wprowadzić kolejne trzy przedmioty, a potem jeszcze trzy. Pamiętajcie, by po zabawie rzeczy wróciły na swoje stałe miejsce w domu!


 




SpokoSpokoSpoko   

   Zabawka ćwicząca zręczność  


 - poproś kogoś dorosłego o odcięcie górnej części butelki. Następnie do korka z tej butelki doklej kawałek sznurka lub wstążki (można również zrobić w korku małą dziurkę i przewlec przez nią sznurek). Drugi koniec sznurka obwiąż wokół gwintu butelki. Zabawka gotowa. Gra polega na łapaniu korka do butelki.

 

 


 


„Rysowanka – malowanka na plecach” 

Zabawa w parach.

      Zaproście do zabawy siostrę, brata, mamę lub tatę. „Malujemy” sobie palcem, nawzajem na plecach, różne przedmioty i zgadujemy co to jest. Zaczynamy od prostych rzeczy, jak np. piłka, dom, kwiatek, fale. Potem przechodzimy do trudniejszych – samochód, rower itp. Zabawa może być chwilą relaksu po całym dniu, a nawet tygodniu. Bawcie się i odpoczywajcie!

 


 

 

 LIST DO BABCI CZYLI WESOŁE MASAŻYKI!


                     Jeżeli spodobało wam się rysowanie na pleckach, możecie ćwiczyć je dalej. Bawicie się w parach pisząc "List do babci". To już ćwiczenie dla zaawansowanych, ale wiekszość Świetlików powinno je doskonale pamiętać, bo bawiliście się już tak z Panią Anią i Panią Hanią. No, to naprzód!

                     Delikatnie rozprostowujemy dłońmi na pleckach brata lub mamy koszulkę - to będzie nasza kartka papieru. A teraz piszemy palcem:

Kochana Babciu!

Piszę do Ciebie list,

bo mamy w domu kotka.

Tu rysujemy kotka (głowę, oczka, uszka, nosek, wąsiki -gotowe!)

Kotek chodzi - "Idziemy" opuszkami palców przez plecy z dołu do góry,

Kotek płacze - cichutko odzywamy się do ucha: Miau!

Kotek skacze - wykonujemy palcami na pleckach skoki kotka, z dołu do góry, na ukos lub bardziej zwariowane skoki przez plecy.

Kotek chrapie - mruczymy jak kot do drugiego ucha,

Kotek drapie - ostrożnie wszystkimi "pazurkami" zjeżdżamy przez plecy z góry na dół.

Piszemy dalej do babci:

To wszystko, pozdrawiam Cię serdecznie Twój/Twoja - tu wstawiamy swoje imię.

Teraz składamy kartkę: dociskamy zagięcia papieru na pleckach,

Wkładamy do koperty: krzyżujemy ręce masowanej osoby tak, by dłonie spoczęły na jej ramionach, to będzie nasza koperta.

Naklejamy znaczek: delikatne klepnięcie w czoło naszej "koperty"'

I wysyłamy na poczcie! - Lekko popychamy nasz "List" w plecy, uważąjac jednak, by nie wpadł na jakieś domowe sprzęty i nie rozbił sobie czoła!

 Udało się? No, to zmiana! A może napiszecie o innym zwierzątku?

Powodzenia Starszy Świetlik




 


 GRA W LICZENIE 

Do gry potrzeba:

*kostki

*kartki i długopisu do zapisywania wyników

*przynajmniej dwóch graczy

Miejsce gry:

dom

 

Przebieg gry:

  1. Każdy gracz w czasie jednej kolejki rzuca sześć razy, raz za razem, po czym zlicza wyniki rzutów, ale tylko takich, które są większe od poprzednio wyrzuconych, tzn. po pierwszym rzucie może być doliczana tylko większa od niego liczba oczek.

  2. Ten, komu szczęśliwie uda się wyrzucić za pierwszym razem liczbę 1, może być właściwie pewien, że drugi rzut będzie mógł sobie doliczyć do liczby swoich punków – z wyjątkiem takiej sytuacji, w której znów trafi mu się 1. Wszystkie inne wyniki (2,3,4,5 i 6) są wtedy wyższe niż pierwszy rzut i mogą być dodawane.

  3. Przy założeniu, że uczestnik wyrzuci jako drugą liczbę np. 5, dodaje ją wówczas do wcześniejszej 1, ale od tego momentu aż do końca kolejki może doliczyć sobie jedynie 6, o ile oczywiście uda mu się ją akurat wyrzucić. Wszystkie inne wartości (1,2,3,4,5) nie są wyższe niż 5, dlatego nie mogą być sumowane.

  4. Gdy w sześciu rzutach otrzymasz na przykład 4,3,5,1,2,6, możesz zsumować tylko 4,5 i6, czyli otrzymasz razem 15 punktów. A jeżeli jako pierwsza trafi Ci się 6, masz pecha, ponieważ Twój wynik końcowy w tej kolejce wynosi tylko 6.

 

Punktacja:

Wygrywa ten, który otrzyma największą liczbę punktów.

Gra rozwija umiejętności matematyczne (ćwiczymy dodawanie). 

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci.



 

UśmiechUśmiechUśmiech

 Zabawa w skojarzenia 


         Zacznij zabawę z dzieckiem, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę, zobaczycie jak dziwne może być ostatnie skojarzenie! Kiedy zakończycie zabawę, zależy tylko od was. Czy potraficie wymyślać skojarzenia przez 5 minut?

Zabawa rozwija kompetencje językowe, kreatywność i logiczne myślenie.

 


 

OSIOŁ - zabawa literkowa 


Gra dla 2-5 osób.

Można bawić się w domu, w samochodzie, gdziekolwiek gdzie czas nam się dłuży.

Gra polega na dokładaniu kolejnych liter tak, by powstał wyraz (prawdziwy, nieodmieniony - taki, który można znaleźć w słowniku).

Każdy z graczy może myśleć o innym wyrazie! Nie zdradzamy swoich "wyrazów" innym graczom! Ważne, by nie być ostatnią osobą, która go zakończy, bo ta osoba otrzyma za karę pierwszą literę z wyrazu" Osioł"! Osoba ukarana zaczyna nowy wyraz i podaje pierwszą literkę.

Przykład rozgrywki:

Marek mówi: "K" - bo myśli: KALAFIOR,

Ewa dokłada "R" - bo myśli: KREDA,

Jacek dokłada "Ó"  (mamy już: "KRÓ"), bo myśli KRÓWKA,

 

Marek dokłada "L", bo nie wie o czym myśli Jacek, ale musi tworzyć nowy wyraz z tego co powstało, czyli z KRÓ - jego nowy wyraz to: KRÓLEWNA, więc mówi "L", niestety nie zauważył, że "L" zakończyło wyraz! Powstał KRÓL! Dlatego za karę dostaje pierwszą literkę z OSŁA. Kto zostanie OSŁEM? ;)

 

UWAGA! Jeżeli uważasz, że gracz dokłada litery bez sensu i nie ma przygotowanego wyrazu, możesz  przerwać i zapytać "o jakim wyrazie myślisz? Jeśli go zaskoczysz, dostaje karną literkę z OSŁA, ale jeżeli wyraz istnieje to ty otrzymujesz literkę. Nie martw się jednak, możesz zacząć nowy wyraz!

 

Zabawa rozwija kompetencje językowe, kreatywność i logiczne myślenie.



  

Masa balonowa


    To świetna alternatywa dla uwielbianych przez dzieci baniek mydlanych, a nawet balonów z gumy balonowej.

    Okazuje się, że wystarczy połączyć zaledwie dwa składniki, aby powstała nam świetna masa do tworzenia wielkich balonów.

    Większość dzieci uwielbia różnego rodzaju glutki, tak zwane Slime. Takie aktywności pozwalają na swobodną zabawę, dostarczają wielu bodźców sensorycznych i są fajnym pomysłem na zabawę wykonaną samodzielnie lub z pomocą rodzica.

    Wystarczy połączyć zwykły klej szkolny z odrobiną żelu do prania i mamy podstawową masę do tworzenia balonów. Można dodać pianki do golenia, wtedy masa zrobi się bardziej puszysta, a balony wyjdą jeszcze większe. Koniecznie spróbujcie, bo zabawa naprawdę wciąga na dobrą godzinę, zarówno dzieci jak i dorosłych.

 

Źródło : DIY,Youtube

 

 


 

Papierowe zajączki  z dłoni

        

         Do tej zabawy potrzebna jest kolorowa kartka, następnie należy odrysować swoją dłoń, potem pozaginać odpowiednio „papierowe palce” i dorysować brakujące elementy zajączka.

Można odrysować dłonie rodziców lub rodzeństwa i ozdobić swój pokój kolorowymi zajączkami wielkanocnymi!

 

Źródło: www.praceplastyczne.pl

 




 

GRA W DMUCHANIE


Do gry są potrzebne:

*kostki (3 lub więcej)

*kubeczek

*kartka i długopis do zapisywania wyników

*przynajmniej dwóch graczy

Miejsce gry:

w budynku

Przebieg gry:

  1. Gracz wrzuca do kubeczka dwie kostki, potrząsa nim mocno i stawia na stole do góry dnem.

    UWAGA: Kostki nie mogą się z niego wysypać! Muszą być ukryte wewnątrz kubeczka.

  2. Teraz uczestnik kładzie trzecią kostkę na kubeczku i dmucha na nią tak mocno, żeby spadła i potoczyła się po stole.

  3. Gdy kostka się zatrzyma, gracz podnosi kubek i dodaje liczby z dwóch kostek. Gdy wypadnie na przykład 5 i 3, otrzymuje w sumie 8.

  4. Uzyskany w ten sposób wynik mnoży przez liczbę oczek uzyskanych na trzeciej „zdmuchniętej” kostce – gdy na przykład wypadnie 2, wtedy wynik obliczamy, wykonując mnożenie :2x8=16.

Punktacja:

Gra w dmuchanie jest grą polegającą na szczęściu. Wygrywa ten, który otrzyma największą liczbę punktów.

Gra rozwija umiejętności matematyczne oraz jest ćwiczeniem oddechowym.

Zasady można modyfikować, np. zamiast mnożenia zastosować inne działanie (jeżeli dziecko jeszcze nie zna tabliczki mnożenia) lub inną ilość kostek.

 

Pomysł zaczerpnięty z książki: „Wielka księga klasycznych gier i zabaw” Jedność dla dzieci"

 

PRZYDATNE LINKI!


Prosty eksperyment: rakieta z papieru i słomki

https://www.youtube.com/watch?v=DZ7Nop2C-Gs

 

Sześć innowacyjnych pomysłów, które wykonasz w domu

https://eduzabawy.com/artykuly/slime-glutek-dla-dzieci-6-innowacyjnych-przepisow-ktore-wykonasz-w-domu/

 

Króliczki z płatków kosmetycznych

https://www.facebook.com/1452783848385219/posts/2499784837018443/?d=null&vh=e